středa 25. července 2007

Feynmanova duha

Včera večer se mi do rukou dostala Feynmanova duha, kniha od Leonarda Mlodinowa. Tak jsem se začetl, že jsem ji celou ještě večer přečetl.
Knih o Feynmanovi je hodně. Většinou jak byl mladý střelený učitel fyziky. V této knize je ukázán jako starý nemocný učitel života.
Hrdinou příběhu je čerstvý doktorand, jež dostal skvělé místo na Caltechu (autor sám). A tam je ztracen, neví co dělat, čemu se věnovat, plný pochyb o sobě a svých schopnostech. Na stejném patře jako on má kancelář i Feynman. V rozhovorech s tímto velikánem najde autor ztracenou sílu a lásku k fyzikálnímu bádání.
Když stojí na chodníku v univerzitním kampusu a pozorují duhu, zeptá se Feynman: "Proč myslíte, že se Descartes duhou zabýval?". Autor nahazuje všechny možné fyzikální důvody a Feynman jen kroutí hlavou. "Myslím, že mu prostě připadala krásná."
Kniku doporučuji všem, zvláště pak nám, studentům budoucím vědcům. Je v ní mnohem víc, než se vejde na pár řádků blogu. Osobností jako R.P.Feynman po světě mnoho nechodí.

2 komentáře:

irigi řekl(a)...

Když si ji od Tebe budu chtít půjčit, kolikátý jsem v pořadí? ;-)

Vojt řekl(a)...

Mám ji z Pražské knihovny. Ježíšek je daleko takže doporučuji podobnou instituci :)